Första undervisningsresan, nov 2012 - med mersmak!

Att starta upp detta projekt som ska fortgå under 3 år har sina utmaningar, minst sagt.
Med viss vånda drog teamet iväg och det mesta lade sig tillrätta naturligtvis, Gud är god.
Här är några bilder med kommentarer

Bild och text: Leif Holm

Ashok mfl, en av många som lämnat Hinduism för räddning hos Jesus.
De flesta av pastorerna har kommit till tro för att häxdoktorer/shamanerna inte KAN hela sjuka. Då hänvisas man till kyrkan, för där finns kraften och "medicin" i Jesu namn! Antingen har de själva eller en nära släktings helande fått dem att ta emot Jesus.

En del av dagens undervisning utifrån Matt 10. Evangelisationsprinciper:
Ta emot auktoritet från Jesus
Hela de sjuka
Uppväck de döda
Rena de orena
Driv ut demoner
Ge vidare det du fått från Gud

Jag vet att pastorerna verkligen kommer att höra detta när de kommer hem! GÖRA ORDET

Lunchpaus. Perfekt stund att diskutera bibelordet! Och BE.

Allt man äter i Nepal är gott. Ris, curryröror, kyckling och andra kryddstarka rätter.

Efter själva ätandet så hänger några pastorer längst fram i "bönhuset", spelar nepalesiska folkmusik-lovsånger medan andra spelar Madel (dubbelskinnad trumma), gitarr och flöjt och några sjunger. Gillar!

I ett annat hörn pågår livliga bibelsamtal. Strax kom en gammal hinduisk man och ville ha förbön i sitt hus. Några gick dit. När sedan lektionen startade fick vi höra tre omvälvande vittnesbörd. Förbön följde sen innan undervisning utifrån Matteusevageliet 9. "Kindom authority". Guds Ords kraft till helande och frälsning. DETTA ÄR VÄCKELSE!

Varje dag delar tre pastorer sitt vittnesbörd, sin Jesushistoria, om sin familj, hur deras ministry går och vilken vision som driver dem. Det som slår mig är att alla kristna här ber ofta och mycket, Gud svarar hela tiden!
När denna kvinna på bilden höll sitt omvändelsevittnesbörd för första gången kom 200 människor till tro, församlingen gick från 50 till 250!

Så är första sessionen i pastorsprojektet avklarat. Fantastiska veckor med färgstarka gudsmänniskor!
ALL ÄRA TILL GUD!
Seime si!!

Jesus is really amazing! He has changed the life of 1000.000 nepaliy people the last 10 years. From bondage in dreadful cast systems to a life in freedom and eqality. Come Holy Spirit, Jesus let your Kingdom come! Training pastors in Hetauda, in south West Nepal.